Tuesday, May 14, 2013

Good news to share.. Rezki dari Allah...

Bila tengok post2 meroyan aku pasal current job.. mesti aku mengeluh... tak baik mengeluh.. Allah sangat sayangkan hamba-hambaNya.. Dia tau ape yang perlu and tak perlu untuk hamba-hambanya.. dan kita sebagai hamba kena la meminta dari pencipta kita.. sebab hanya Dia yang tau ape yang kita rasa bila diuji oleh setiap dugaan itu... jadi sebagai hamba, aku selalu meminta daripadaNya.. keep praying to get better job in future..aku tak putus2 mencari... berdoa supaya urusan aku dipermudahkan...

nak tau kenapa aku meroyan? nnti ler aku cerita... environment kerja aku sekarang dah okay..cuma kat sini aku menghadapi mental block.. which is bagi aku itu sangat serious.. meratap sedih.. you should know what is the best for you.. jadi aku decide untuk move on.. berhijrah ke tempat yang aku rasa boleh membina semula kerjaya aku sebagai seorang librarian.. berkat usaha mencari pekerjaan baru and berdoa, Alhamdulillah..satu panggilan interview aku dapat dari johor jugak.. Alhamdulillah sangat...

bercerita tentang interview... fuhhhh!! memang dugaan sangat... plus aku nervous since tempat yang aku akan kerja ni international..meaning bos aku is mat salleh.. hohoho.. nak speaking london?! Ya Allah, nerves yang hamat... 

1. start daripada process untuk diinterview.. dugaan untuk interview sangatlah besar wahai kawan2 sekalian.. dah banyak kali postponed..akan aku simpan rentetan email panjang berjela2 conversation antra aku and PA kepada bos aku tu.. fuhhh lagi! memula memang aku give up sebab? yela, maybe tu bukan rezki aku kan.. tapi masa tu aku berfikiran positive..aku kata ade hikmah disebalik semua dugaan yang aku tempuh ni... so aku proceed dengan conversation tu... aku punya interview should be on:

28th March (11am.) - postponed sebab aku tak dapat cuti
8th April (10am) - aku dah datang interview, tapi postponed lagi sebab PA tu stuck dekat spore..flight delay.. then dia kata 'are still interested with this job?'..aku reply 'of course, im still interested to be part of MCM'.. wahhh..semangat tak aku..
25th April - postponed lagi sebab aku tak dapat cuti and aku busy dengan library class masa tu.. alahaiii..banyak kali postponed dah ni.. confirm takde harapan..
lastly, we had a discussion to have the interview on 29th April and i was applied for full day leave.. akhirnyaaaaaaa! dapat jugak attend interview tu kan..huhuhuuh...

2. masa interview... Alhamdulillah segalanya dipermudahkan... masa bebalas2 email dengan PA kepada bos aku ni, aku ade jugak tanya tips kat dia.. op kos la kena speaking london tu kan..lepas tu i've to get familiar with the library system (follet destiny) which is widely used in school library... so, aku pon prepare, cari info, baca, refer and ingat ler ape yang aku baca tu so that aku dapat jawab dengan tidak tergagap2...hohoho...intervie waku sempoi je...duduk kat sofa bedepan dengan mat salleh tu then dia tanya la pasal bground kerja, experience aku dalam bidang library and macam2 lagi la.. then to evaluate aku pnya knowledge in library field, he brought me in the library then he asked me to give my own opinion.. weyyy..masa tu memang last minute kan and frankly speaking i dont have any experience in dealing with school library.. so aku jawab ikot ape yang aku tau je la...huhuhu... ni la interview paling lama aku penah attend..1 jam 10 minutes...

lepas interview tu aku terus balik la...lega! lega sesangat...then aku merewang2 ler ke tempat lain since aku pon cuti 1 ari masa tu kan...hiks! lama jugak nak tunggu jawapan tau... masa tu aku yakin aku dapat tapi still takde panggilan.. bos aku yang skrang ni pon dah siap panggil aku masuk bilik dia and tanya 'fiza, do you have intention to leave this company?' wallaweyyyy! cuak seh time tu.. and then aku terus terang je sebab meamng aku nak sangat dengan job yang aku apply tu...dapat tak dapat laen cite.. lepas tu kawan2 aku ade ler tanya..tak cuak ke lepas bos tau aku nak benti then aku tak dapat job tu, dia akan bagi layanan buruk.. pada aku, aku pecaya pada qada and qadar Allah... He is the best planner in this world... just follow his guide.. :)

detik yang ditunngu pon tiba... 9 May, aku dapat call dari sana and aku dapat kerja tu!! Alhamdulillah.. yeayyy! betul2 aku rasa nak nangis and mereka offer lebih dari ape yang aku mintak!! hukhukhuk... rasa nak nanges sesangat sebab terharu! Allah sentiasa sayangkan hamba2nya... lepas tu terus aku hepy sangat2... then HR manager tu nak aku hanta application form + certs aku...scan and send through email je... 1 day after that, dapat ler offer letter aku...yeahhhhh! harini baru aku return offer letter tu kat diorng...

so, im just waiting for 19th August to start my new job and still drafting aku pnya resignation letter... ohohohohoho... tu jer la citernyaaa....


offer letter yang aku trima...

congratulatory email! (^_^)
So, kawan2..doakan aku yang terbaek ye...

Thanks

Notakaki: terasa sangat nikmatnya sesebuah pemberian yang datang dari Allah itu.. jadi teruskan berdoa dan berusaha untuk mencapai cita2... semoga aku istiqamah... aamiinnnn


No comments: