Friday, April 26, 2013

Bermulanya sebuah DIET (Part 2)

semalam aku cite pasal ape heh? post aku yang hilang entah kemana tu.. haiisshhh

lupa lak.. okay, korang ingat satu benda ni..

"there are no easy way to success"... paham?

or else "takde jalan mudah untuk mencapai kejayaan"..

berusaha..motivate yourself.. jangan putus asa.. itu 'key' success untuk berjaya dalam diet ni..

no matter what diet you do! mesti! kena! wajib! untuk jangan putus asa...

since aku pon beginner lagi.. taknak cakap lebeh la.. padahal dah cakap lelebeh pon..haha

tapi korang doakan aku istiqamah tau.. aku harap bila aku berjaya post2 ni sume akan motivate diri korang...

ingat tu... gaya upin ipin.. ngeeeeee~

by the way... sebelum korang diet... make sure korang buat research dulu.. ni bukan academic research so tak perlu research questions tu sume..haha

opkos dalam satu2 diet korang akan jumpa pro and cons nya.. ok?

so bila dah abis buat so terpulang pada korang..decide nak follow or tak..

the decision is yours! yang penting kena kuat semangat! berdoa semoga korang istiqamah..

doa je tak cukup..make sure korang take action! ni aku kata pada diri sendiri.. sebab ape?

aku slalu berdoa pada Allah 'Ya Allah, Engkau kuruskanlah aku'.. lepas tu aku pi melantak nasi lemak 2 bungkus... korang rasa Allah nak makbulkan tak doa tu? hohoho korang jawab sendiri ye

so..enuf with just berdoa tanpa usaha k..! now kena move on!

actually i found this diet almost 2 years ago..korang ingat senang nak implement??

masa tu memang hati tak kuat..tak cekal macam sekarang...

you see?? after what i have gone through in 2012 and 2013.. aku menjadi lebih kuat.. lebih positive.. Allah maha berkuasa... Dia tau ape yang terbaik untuk kita sebagai hambaNya..

sekarang ni je aku mampu nak buat.. Alhamdulillah harini masuk hari ke 8.. Alhamdulillah segala puji hanya untuk Allah.. aku jugak menerima respon positive dari rakan2 terdekat aku..

so, bila ko istiqamah..ko akan dapat balasan yang baik.. TAPI ingat jugak! bila ko tak dapat ape yang ko nak...sila la jangan putus asa dah banyak kali aku tekankan pasal jangan putus asa ni kan...

word PUTUS ASA tu hanya untuk LOSER..korang loser ke? kalau tak sila jangan putus asa...hukhukhuk ganas pulak ayat aku..  dulu aku LOSER la sebab aku putus asa..sekarang tidak lagi.. okay?

marilah kita mengubah..waaaaaa... kalah PRU 13..hiks!

So far untuk diet ni..aku tak kira dari segi BERAT aku memang salah aku sebab dari mula diet tu ari aku lupa nak timbang.. tapi takpe..you should have to be flexible.. since aku tak tau bape berat aku dulu..aku  target dari segi ukuran..

cenggini.. kalau dari segi berat..korang target la nak turun bape..jangan lupa timbang okay! so kalau berat macam aku dalam lingkungan 110kg..korang target nak turun sampai 80kg..so korang ade 30kg nak kena survive untuk turunkan berat yang comel ittew! hhehehe

macam aku skng..aku lebih kepada ukuran..cenggini pulak citenya.. aku target raya nnti nak PAKAI KEBAYA... time gemuk ni jugak ko boleh pakai kebaya kan? tapi adakah itu cantik? dengan lemak2 menggelebeh ittew?? hohohoh op kos tidak kan??  so, aku target at least leh hilangkan lelemak di badan untuk pakai kebaya TANPA lemak menggelebeh..okay?

cenggitu la target yang korang leh buat...lagi satu aku nak cite pasal kata2 tohmahan dari orang lain.. since ko dah buat research kan..mesti korang tau ape yang korang buat..korang jangan buat research time nak diet je..so mesti buat on-going research la..cari pasal benda2 baru.. jangan terikut2 sangat dengan kata2 nista dari orang lain.. kalau kita tak mula dari sekarang, sampai bila kita nak terima tohmahan dari mulut2 puaka orang di luar tu? hoiiii garangnya ko cik bibah

so, pada aku..orang hanya boleh melihat tapi dia tak rasa ape yang kita rasa..kan? TAPI jugak! kalau mereka bagi kata2 yang motivate korang...yang baik untuk korang follow..jangan pulak korang sombong bodo taknak diajar pulak kan.. as i said korang kena flexible okay???

so..key points aku kat sini ialah:
1. buat research
2. decide nak follow or tak
3. motivate yourself
4. kena ada target
5. jangan dengar kata2 nista orang lain
6. jangan PUTUS ASA

okayla...aku rasa dah panjang berjela aku menulis.. kang korang bosan pulak especially takde gambar kan.. nnti next entry aku update diet ape aku follow.. cemana aku buat and ape yang aku makan seharian.. okay?

ni aku sertakan gambar gigi untuk korang tatap..senyum selalu okay?? abaikan gigi kuneng ittew!

gigi 1

gigi 2


Thanks!


2 comments:

Unknown said...

usaha tangga kjayaan kak..bagus2..hehe..


#pepagi gi keje salu tgok sorang akak ni berjogging, kdg berjalan laju keliling padang mainan kt umah..rasa tgah exercise turun kan berat badan gak tu..anyway. aldabest..hehe

Pu3 Bibah Cun Melecun said...

thank you tiqa..heheh.. tengah berusaha..doakan ye...hehe